BDO a sprzedaż w dropshippingu

DROPSHIPPING

Dropshipping jest ostatnio coraz bardziej popularny. Tobie pozwala na obniżenie kosztów prowadzenia działalności a także usprawnić dostawy. Sprzedajesz bez powierzchni magazynowej, a towar do Twojego Klienta wysyłany jest bezpośrednio od dystrybutora czy z hurtowni.

Musisz pamiętać, że BDO to nie tylko odpady. Głównym ciężarem związanym z BDO są opakowania. BDO to baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami. Wpis do rejestru BDO jest obowiązkowy dla wielu przedsiębiorców wytwarzających, transportujących czy magazynujących odpady, a także dla przedsiębiorców wprowadzających na rynek produkty, produkty w opakowaniach czy też opakowania.

OPAKOWANIE

Na samym początku zapoznajmy się z samym pojęciem opakowania w świetle obowiązujących przepisów prawa.

Opakowanie– wyrób, w tym wyrób bezzwrotny, wykonany z jakiegokolwiek materiału, przeznaczony do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji produktów, od surowców do towarów przetworzonych (art. 3 ust. 1 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi)

PAMIĘTAJ!

Przepisy ustawy stosuje się do wszystkich opakowań, niezależnie od zastosowanego do ich wykonania materiału, oraz do powstałych z nich odpadów opakowaniowych (art. 5 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi)

ROLICZ OPAKOWANIA, KTÓRE ZOSTANĄ WPROWADZONE DO OBROTU NA TWOJE ZLECENIE

Jeśli sprzedajesz w modelu dropshipping, pamiętaj, że musisz rozliczyć opakowania, które zostaną wprowadzone do obrotu na Twoje zlecenie.

A więc:

  • takie, w których towar przyjedzie do Polski na Twoje zamówienie,
  • takie, w które hurtownia lub dystrybutor zapakuje towar, który wyśle do Twojego klienta,
  • takie, które są niezbędne lub też wymagane do dostarczenia towaru do Twojego klienta – np. etykieta adresowa.

Czy sprzedając w dropshippingu musisz posiadać wpis do BDO?

Odpowiedź brzmi TAK, sprzedając w modelu dropshippingu musisz posiadać numer BDO. Wysyłając w Twoim imieniu hurtownia kilka, kilkdziesiąt a może kilkaset paczek w miesiącu, to każda przesyłka z zamówionym towarem powoduje, że jesteś wprowadzającym produkty w opakowaniach.

A więc sprzedając w dropshippingu posiadasz status podmiotu „wprowadzającego produkty w opakowaniach”.

Wprowadzającym produkty w opakowaniach jest Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu produktów w opakowaniach, w szczególności:

  • wprowadzający do obrotu produkty w opakowaniach pod własnym oznaczeniem rozumianym jako znak towarowy, o którym mowa w art. 120 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117, z późn. zm.4)), lub pod własnym imieniem i nazwiskiem lub nazwą, których wytworzenie zlecił innemu przedsiębiorcy,
  • pakującego produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę i wprowadzającego je do obrotu,
  • prowadzącego:
    • jednostkę lub jednostki handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 500 m2, sprzedającego produkty pakowane w tych jednostkach,
    • więcej niż jedną jednostkę handlu detalicznego o łącznej powierzchni handlowej powyżej 5000 m2, sprzedającego produkty pakowane w tych jednostkach

Mając na uwadze powyższe masz do spełnienia szereg obowiązków związanych z BDO

Jakie opakowania rozliczysz?

Opakowania wykorzystywane w związku ze sprzedażą to głównie opakowania z papieru oraz tworzyw sztucznych.

  • koperty bąbelkowe,
  • kartony o różnych rozmiarach i grubościach,
  • foliopaki kurierskie,
  • folia stretch,
  • folia bąbelkowa,
  • taśma klejąca,
  • etykieta adresowa.

Etykieta adresowa naklejana na przesyłkę jest opakowaniem! Jeśli korzystasz z nadrukowanych etykiet samoprzylepnych, bądź drukujesz etykietę na tradycyjnej drukarce, etykietę musisz uwzględnić w masie wprowadzanych opakowań.

EWIDENCJA

Mając na uwadze powyższe muszisz prowadzić ewidencję o ilości wprowadzonych na rynek naszego kraju opakowań. Ilosci z ewidencji wykorzystasz przy wypełnianiu rocznego sprawozdania.

WAŻNE!

Jeśli towar do klienta wysyła hurtownia, dystrybutor, robi to na Twoje zlecenie, Ty widniejsz na dokumencie sprzedaży dla klienta i to Ty musisz rozliczyć opakowania, które trafią do obrotu.

Jeśli masz więcej pytań zapraszamy do kontaktu

*Artykuł ma charakter informacyjny i ma na celu zwiększenie świadomości Przedsiębiorców w zakresie obowiązków prawnych związanych z Bazą Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami. Dążymy do tego, aby firmy działały zgodnie z przepisami prawa w zakresie ochrony środowiska i były świadome swoich obowiązków. Prawo do artykułu posiada firma Arbol Wspieramy Ochronę Środowiska.